Prawidłowe operowanie sprzęgłem i pozostałymi pedałami jest istotnym elementem właściwego poruszania się pojazdem po drodze oraz techniki jazdy.
W samochodzie występują 4 pedały, w tym jeden to podnóżek, tzw. martwy pedał. Pozostałe to sprzęgło, hamulec i gaz.
Podstawową zasadą jest to, że prawą nogą obsługujemy gaz i hamulec, a lewą sprzęgło.
Naciskając prawą nogą hamulec lub gaz piętę powinno trzymać się opartą na podłodze, dzięki czemu łatwiej dozować siłę nacisku. Zasada ta nie będzie dotyczyć już pedału sprzęgła, gdyż po prostu jest to niemożliwe do wykonania.
Nogę na sprzęgle powinno trzymać się tylko wtedy, gdy rusza się samochodem i podczas zmiany biegów. W innych przypadkach noga powinna znajdować się na podnóżku. Poza tym jazda na półsprzęgle może doprowadzić do szybszego zużycia się sprzęgła, a wymiana jest bardzo kosztowna.
Dużym błędem jest także zbyt gwałtowne puszczanie sprzęgła, tzw. strzelanie sprzęgłem, co doprowadzi do szarpnięcia przy ruszaniu lub zmianie biegów.
Tagi: gaz, hamulec, pedał sprzęgła, technika jazdy
Dobre rady. Właśnie staram się stosować do nich chociaż nieraz się człowiek zapomina… 😉
Żonie przemawiam o tym ale nie słucha… 🙂 za każdym razem jak prowadzi samochód to strasznie szarpie
Koniecznie muszę ten artykuł pokazać dziewczynie, bo gdy tylko próbuje wytłumaczyć jej że źle operuje sprzęgłem, to się obraża, więc może jak to przeczyta to uwierzy. Przydatny artykuł, prosto napisany. Pozdrawiam!
Jotek 92 mam ten sam problem 🙂 hahaha kobieta jest jednak dziwną konstrukcją jak to mówił Marcin Daniec 🙂
Z tym strzelaniem sprzęgłem to masakra jakaś! Moja żona na 10 razy jak rusza to ze 4 razy strzela.