Sprzęgło to dosyć ważna część w każdym samochodzie. Mówiąc w uproszczeniu służy do łączenia i rozłączania napędu przekazywanego z silnika na koła. Między tymi elementami jest skrzynia biegów. Dzięki niej można poruszać się z tą samą prędkością zachowując te same obroty silnika.
Objawy zużycia
Przy uszkodzeniu łożyska sprzęgła usłyszeć można szumy dobiegające z okolic skrzyni biegów. Dzieje się tak głównie przy wciśnięciu pedału sprzęgła. Jednym z poważniejszych objawów jest brak możliwości włączenia biegu. Przy zużytych okładzinach tarczy sprzęgła w kabinie pojazdu pojawi się nieprzyjemny zapach, a kiedy zużyją się powierzchnie styku, gdzie sprężyna talerzowa docisku spotyka się z łożyskiem oporowym, wtedy może pojawić się twardniejący pedał sprzęgła.
Wymiana sprzęgła
W żadnym wypadku nie można przedłużać wizyty u mechanika i wymiany sprzęgła. Może to bardzo wpłynąć na bezpieczeństwo w czasie jazdy. Przy wymianie zaleca się, aby zmienić od razu cały komplet, tj. docisk, tarcze i łożysko. Wymienianie pojedynczych elementów nie jest opłacalne, gdyż może się okazać, że będzie trzeba po krótkim czasie znów odwiedzić warsztat.
Wymiana sprzęgła zawsze równa się demontażem skrzyni biegów. Warto więc przy okazji sprawdzić inne części, np. koło zamachowe.
Jak jeździć
Można oczywiście uniknąć przedwczesnej wymiany sprzęgła. Należy tylko stosować się do porad kierowanych od ekspertów.
Przy zmianie biegów pedał sprzęgła zawsze należy wciskać do końca, nie można prowadzić samochodu jadąc na tzw. „półsprzęgle”, także ruszanie z piskiem opon nie jest zalecane. Sprzęgło należy puszczać łagodnie, unikać należy ruszania z „dwójki”.
Autor: Janusz Nowaczyk