Sterowanie sprzęgłem, bez względu na rodzaj zawsze polega na załączeniu lub rozłączeniu sprzęgła. Istnieją jednak różne rozwiązania konstrukcyjne o innych zasadach działania.
1. Hydrauliczne
W tym układzie rozłączanie i załączenia sprzęgła odbywa się przez pompę i wysprzęgnik. Przez naciśnięcie pedału sprzęgła, przesuwa się tłok w pompie na początku układu, przez co zwiększa się ciśnienie w przewodach hydraulicznych, co znowu powoduje przesunięcie tłoka wysprzęgnika połączonego z widełkami wyłączającymi.
2. Mechaniczne
Jest to najczęściej stosowane rozwiązanie. W tym przypadku sterowanie sprzęgłem odbywa się przez przeniesienie siły nacisku z pedału sprzęgła przez specjalny mechanizm cięgien i drążków, które powiązane są z łożyskiem wyciskowym i listki sprężyny talerzowej.
3. Elektroniczne
Za sterowanie sprzęgłem odpowiadają silniki elektryczne. Wbudowane są także specjalne czujniki, na których podstawie dobierane są wszelkie ustawienia. Za przetwarzanie informacji odpowiada moduł elektroniczny, natomiast całą pracą wykonawczą steruje mechanizm hydrauliczny z wysprzęgnikiem.
4. Elektromagnetyczne
Na ten układ składa się koło zamachowe oraz cewka zasilana prądem. Rolę tarczy sprzęgłowej w tym systemie pełni wirnik wewnętrzny, który osadzony jest na wielowypuście wałka sprzęgłowego. Między wirnikami umiejscowiony jest proszek magnetyczny, który sprzęga te wirniki.
Tagi: sprzęgło, układ elektromagnetyczny, układ elektroniczny, układ hydrauliczny, układ mechaniczny
nawet nie wiedziałem że jest takie jak elektromagnetyczne 😉
U mnie jak prawie chyba u każdego mechaniczne sprzęgło 🙂
U mnie tradycyjnie jest mechaniczne. Ale jestem pod wrażeniem, że istnieje tak wiele rozwiązań. Nie miałem pojęcia, że istnieje takie jak elektromagnetyczne, wydaje się być ciekawe. Fajny temat, pozdrawiam!