Jak już wielokrotnie wspominaliśmy, sprzęgło to dość skomplikowany element. Niezależnie od sposobu sterowania sprzęgłem, niezbędny jest czynnik ludzki, który decyduje o tym kiedy wcisnąć bądź odpuścić pedał sprzęgła. Jak jednak dochodzi do tego procesu, analizując tę kwestię z mechanicznego punktu widzenia?
Kolejnym rodzajem systemu sterowania sprzęgłem jest układ hydrauliczny. Wykorzystuje on pompę i wysprzęglik, dzięki którym jest możliwe jest korzystanie ze sprzęgła. Działa on na stosunkowo prostej zasadzie, a mianowicie kiedy użytkownik naciska na pedał sprzęgła, tłok przesuwa się w pompie w taki sposób, że ciśnienie w przewodach hydraulicznych zwiększa się. Dzięki temu, tłok wysprzęglika przesuwa się i oddziałuje na widełki wyłączające.
W motoryzacji czasem wykorzystuje się także elektroniczny system sterowania sprzęgłem. Jak możemy się domyślić, regulacja sprzęgła po wciśnięciu go przez kierowcę odbywa się za pomocą silników elektrycznych. Wszelkie ustawienia dobierane są przy pomocy szeregu czujników, które zbierają odpowiednie dane. System elektroniczny przetwarza otrzymane informacje i decyduje kiedy i jakie działania podjąć, a kiedy już to zrobi przekazuje odpowiednie impulsy mechanizmowi hydraulicznemu.
Ostatnim układem sterowania sprzęgłem jest układ elektromagnetyczny. Zbudowany jest on z koła zamachowego i specjalnej cewki. Z kolei wirnik wewnętrzny w tym systemie jest zamontowany w okolicach wałka sprzęgłowego, i przypisane mu są zadania tarczy sprzęgłowej. Pomiędzy kołem zamachowym a wirnikiem wewnętrznym umiejscowiono proszek magnetyczny, którego funkcją jest sprzęganie obu wirników.